De allra flesta som någon gång har flyttat vet vilken enorm pärs det är. Inte nog med att du ska matcha in- och utflyttningsdatum – du verkar alltid ha felberäknat hur mycket prylar du har och du överöses av en himla massa bråte som du inte vet om du ska spara eller slänga. Dessutom överskattade du hur lång tid det skulle ta, och trodde dessutom att du kunde klara dig själv. Men nästa gång är du förberedd, eller…?
Att det är jobbigt att flytta kan nog de flesta skriva under på. Kanske är det därför som det blir ovanligt låg respons på sociala medier när du efterfrågar bärhjälp eller någon som åtminstone kan köra flyttbilen. De som ändå är djärva nog att ställa upp och hjälpa dig i denna mörka, tunga tid, förtjänar nog den där utlovade flyttpizzan. En gentjänst är också ett nödvändigt sätt att tacka din vän på, och ett välformulerat och genomtänkt tackkort från https://www.qpix.se/tackkort/.
Men för att underlätta både för dig och dina vänner nästa gång, kommer här en ultimat flyttguide som vill göra det så enkelt och smidigt som det bara går.
Många gör det svårt för sig
Närmare 600 000 står i Stockholms bostadskö och väntar på sitt första permanenta boende. De flesta kommer få vänta i tio, tjugo år innan ett förstahandskontrakt blir verklighet, och många sparar därför pengar till en insats att köpa lägenhet. Att flytta runt på olika andrahandskontrakt är mycket vanligt, men få känner till de bästa knepen för en smidig flytt.
Många verkar inte tro på det här med flyttlådor. Men flyttlådor är faktiskt det smidigaste sättet att flytta sina prylar med. Men det finns dumma och smarta sätt att packa en kartong på. Det är till exempel riktigt dumt att bara fylla böcker i en flyttkartong – det kommer göra det onödigt tungt att bära. Frakta hellre böckerna i papperskassar, en papperskasse kommer rymma en rimlig mängd böcker som du faktiskt kan bära.
För att det ska gå snabbare…
De flesta vill att det ska gå snabbt att flytta, vilket är det största misstaget och leder oftast bara till att det går långsammare än nödvändigt. Rensa, innan du flyttar. Ägna några timmar en vecka innan flytten till att rensa ordentligt i hemmet. Då slipper du hålla på med det när du vill ägna tid åt att packa och städa ur. Kanske är det till och med så att du ska flytta till en mindre lägenhet. Då måste du redan innan planera vad du ska ta med.
Ett annat tips är att fota din elektronik – till exempel hur alla sladdar i datorn och stereon sitter – för att slippa klura ut det när du flyttar in allt sen. Då kan du istället ägna mer tid åt att packa upp i lugn och ro.
Dokumentera flyttens olika steg om du har flytthjälp. Ta gärna roliga kort där man ser hur mycket ni lider! Då kan du nämligen designa ett roligt tackkort där den stora, jobbiga flytten blir ett kul minne för livet.